3 tipy, jak nacházet odpovědi na otázky

Image

 

Hledáte stále dokola odpovědi na podobné situace? Cyklíte se v jednom bodě?
Než vás zcela pohltí prokrastinace nebo zamrznutí, stopněte další pokusy.
Když budete věci dělat stejně, nové výsledky to nepřinese.
Vypněte hlavu a odsuňte tabulky – teď je potřeba pustit ke slovu fantazii.

  1. Nakreslete to
  2. Postavte to
  3. Poraďte se s kartami

Nejspíš každý z vás už někdy v životě vyzkoušel nějakou kreativní techniku k odblokování myšlenek nebo nalezení odpovědí.

Zapojením pravé mozkové hemisféry nastartujete kreativitu a fantazii. Tvůrčí přístup pomáhá překonat kognitivní bloky, překročit vyjeté koleje a místo stereotypních řešení a nastavení „Takhle se to obvykle dělá“ nacházet nové cesty a možnosti, které logickou cestou neobjevíme.

Veškeré techniky zde uvedené vycházejí buď z mé vlastní koncepce, nebo jsou výluhem toho nejlepšího z metodik, které jsem studovala. Dva směry, které mě při rozmotávání myšlenek hodně obohatily, jsou terapeutické karty Points Of You® a metodika LEGO® SERIOUS PLAY®.

1. Nakreslete to

Myšlenkové mapy

Znáte principy myšlenkové mapy? Nic nového pod sluncem. Když ale vypneme tabulkový mód a necháme po papíře rozběhnout představivost, mohou se dít velké věci.

Kromě procesních map, zakreslení možností, úkolů atp. k novému projektu, rozvoje tématu nebo využití k prezentaci nápadů jsou myšlenkové mapy skvělým nástrojem na tzv. rozpad situace.

Příklad: bavíme se s klientkou o její neschopnosti prezentovat na sítích nový kurz, týkající se osobních a fyzických kvalit. Doprostřed papíru kreslíme ústřední bod – kurz Zdravé tělo – a kolem paprskovitě zachytíme vše, co se ke kurzu vztahuje. Ovšem nikoli z marketingového hlediska, ale zkoumáme pocity a emoce, které kurz sám o sobě vyvolává. V klientce coby autorce kurzu, v jejím blízkém okolí (partner a děti), v kamarádkách, se kterými se o svém problému baví, stávajících klientkách a také v potenciálních zájemcích.

Naciťujeme si jednotlivé podmnožiny, kreslíme si šipky, propojení, přemisťujeme a překreslujeme podle měnící se dynamiky v systému.

Objevujeme zajímavé pnutí ze strany partnera, který touží mít svou ženu u dětí a neviditelnou pro veřejnost, a taky stopy mateřského programu Nevyčuhuj (díky své výšce byla klientka považována okolím za neatraktivní, přestože opak je pravdou)…

S těmito informacemi už můžeme dál pracovat obvyklým způsobem (prozkoumat, komu co patří, jestli je tohle nastavení ještě užitečné, ošetřit, případně vrátit, co není moje, narovnat to dle aktuálních možností).

Tip, jak obecně vytvořit myšlenkovou mapu ZDE.

 

Kreslené konstelace

Rozdíl mezi myšlenkovými mapami a kreslenými konstelacemi je především v jiném rozmístění jednotlivých prvků. Zatímco u myšlenkových map striktně začínám uprostřed a dokola rozmisťuju další části, u kreslené konstelace pracujeme pouze intuitivně, jak to klient nebo já cítíme.

Princip konstelací nejspíš každý z nás víceméně zná nebo rámcově tuší, o co jde (případně doporučuji nejprve zažít konstelaci živě s odborníkem, který umí konstelace stavět a ošetřit).

Interakce a vztahy mezi jednotlivými dílky, osobami, předměty. Vzdálenost, umístění vůči ostatním i prostoru. Jak na sebe jednotlivé elementy “vidí”.

Podobně jako u metodiky Sand Play můžeme využít 2D kresbu k vyjádření situace – prozkoumat vztahy a dynamiku ve skupině nebo mezi dvěma subjekty, narovnat nebo ošetřit případné zádrhele nebo nezhojené rány, propustit nebo změnit, co je potřeba začít dělat jinak.

Na co se zaměřuji při kreslené konstelaci:

  • Vzdálenost a orientace jednotlivých prvků.
  • Jaké symboly a barvy byly použity? Co mi evokují?
  • Velikost a umístění jednotlivých prvků (v prostoru i vůči sobě).
  • Jak se cítí postavy, prvky nebo předměty na obrázku?
  • Jaký detail mě zaujal a proč? Vadí mi na obrázku něco?
  • Jaká je dynamika celé množiny? Je zde nějaká možnost pohybu?
  • Potřebuji na obrázku něco změnit, něco udělat jinak? Co a proč?

Otevírejte ideálně vždy jen jedno téma, nekombinujte nebo nevrstvěte více otázek, pokud samy nevyplynou v průběhu tvorby.

Neodcházejte od otevřeného příběhu. Nezapomeňte z obrazu na závěr vystoupit a uklidit si ve svých emocích i uvědomění.

Objevili jste téma, které si zaslouží zkušeného průvodce? Zavolejme si – 15 min. konzultace zdarma. Nebo si vyberte vhodnou formu rozmotání myšlenek.

2. Postavte to (třeba z Lega)

Z Lega (případně i z Chevy) se dá postavit opravdu kdeco. Stačí pár kostek a chuť ponořit se do procesu.

Nehledejte žádné složité návody. Konkrétní recept na váš život či podnikání beztak neexistuje – vy sami si jej tvoříte krok za krokem. Jeho finální podobu tvoří vaše osobnost, odborné i lidské zkušenosti, míra odvahy a chuť experimentovat, okolnosti, zdroje a mnohé další.

A stejně tak je to i se stavěním různých životních i byznysových situací a zádrhelů z Lega. Neexistují dané postupy, které by fungovaly všem a každému současně. Smiřte se s tím, že je potřeba si prostě hrát a zkoušet.

Jaká témata jsme při skládání Lega s lidmi prozkoumali? Např.:

  • Jak prezentovat byznys tak, abych „viděla“ na klienty i oni na mě
  • Když rostu hodně rychle, nechávám svoje stávající klienty v hloubce pod sebou, nevidí mě, nestíhají mě a vzdalují se mi (tj. jak růst spolu se svými klienty)
  • Proč se mi neobsazují kurzy a co s tím
  • Jak se smysluplně propojit s dalším podnikatelem nebo firmou a zůstat přitom v rovnováze
  • Jak vybalancovat čas potřebný pro získávání zakázek, jejich samotnou realizaci a vedení týmu nebo firmy
  • Jak opustit zajeté koleje
  • Jaké jsou mé cíle, co skutečně chci a jak toho dosáhnout
  • Slasti a strasti delegování a spolupráce
  • Jak propojit zdánlivě neslučitelné oblasti podnikání (multipotenciálky)

 

Nebojte, není to žádná atomová věda. Podělím se s vámi o velmi jednoduchý nástin,
jak na to v domácích podmínkách:

1) Udělejte si na sebe čas aspoň 30 minut. Vyžeňte z místnosti domácí zvěř, partnera i děti (ty zejména, neb by nejspíš chtěly stavět s vámi).

2) Vysypte si náhodně vybrané kostky před sebe na stůl. Na chvíli zavřete oči a propojte se s tím, co aktuálně řešíte ve svém podnikání. Jakákoli situace, jakýkoli zádrhel.

3) Spojení navázáno? Výborně. Teď si tu situaci postavte. Berte kostku po kostce, moc do toho nepouštějte hlavu, nechte se vést intuicí.

4) Máte hotovo? Super. Teď prozkoumejte následující:

🧩 kde něco výrazně přečuhuje (= nepatří to tam)
🧩 kde něco zásadně chybí nebo nedrží pohromadě
🧩 jak se při pohledu na svůj výtvor cítíte?
🧩 chtěli byste něco ubrat, přidat, vyměnit?

5) Zodpovězte si také tyto otázky: 

  • Co pro vás v reálu představují jednotlivé části stavby?
  • Po jakých barvách, tvarech a dílcích jste sáhli?
  • Vybírali jste cíleně, náhodně nebo intuitivně?
  • Který dílek či kostka vás štve? Čím a proč?
  • Co tam vůbec nepasuje, i když to na začátku vypadalo jako super nápad?
  • Šli jste si vybrat nové nebo vyměnit některé kostky za jiné? Jak jste se u toho cítili?
  • K jakému efektu to vedlo (čemu ta výměna pomohla)?

Podívejte se na to do hlubší vrstvy. Žádný sebedivnější nápad není špatně. Užijte si to. Nejde o život.

Postavili jste „něco“ a nevíte si s tím rady? Nic vás k tomu nenapadá? Dejme si stručnou online konzultaci. Řeknu vám k tomu svoje vhledy, které by to mohly aspoň trochu odšpuntovat.

Chcete zažít Lego s průvodcem po svém boku? Přihlašte se na některý z termínů workshopu Postav si svůj byznys z Lega.

3. Poraďte se s kartami (nebo s fotkou)

Jaké emoce ve vás probouzí práce s kartami?

Jestli vás na první dobrou napadl pestrý šátek, kruhy v uších a potemnělá místnost prosycená kouřem svic, tak si tento obrázek klidně odložte do šuplíku. Mám totiž na mysli karty z deskové hry Dixit a terapeutickou metodiku karet Points Of You®.

Dejte rovněž stranou všechny výkladové karty s jasným textem v příbalové knížečce, tarot a pod. Smyslem je začít sami objevovat, co nám daný obrázek vlastně říká, bez nápovědy nebo nasměrování zvenčí.

Karty DIXIT

Vezměme si cvičně kartu krále, kterou vidíte na připojeném obrázku.

Co vás zaujalo na první pohled?

Dole pod zlatým královským trůnem teče řeka, ze které vyskakuje ven zlatá rybka.

Řeka pravděpodobně pramení někde pod královými vousy – mohl by to být náznak zdroje moudrosti, která s sebou přináší hojnost a život? Nebo zde sice řeka pramení, ale od krále se vodou šíří jakýsi zmar a nedobrota?

Když se pozorně podíváte na krále, má na sobě špinavý a roztrhaný oděv, vypadá dost nešťastně a sešle. Jeho pohled míří mimo skákající rybku kamsi do prázdna.

Co mě k tomu na první dobrou napadá, může např. být:

  • Protiklad zlatého královského trůnu a chatrný oděv krále – sedíme si někde na zdroji a přitom jej sami sobě blokujeme svým chudým nastavením mysli? Pokud se cítíme pod psa, nevěříme si a máme pocit, že zrovna naše práce k ničemu není, těžko k sobě přitáhneme nové klienty. Předstupujeme-li před své publikum v nastavení Chudinka, která potřebuje zachránit, koledujeme si o průšvih nebo minimálně nezájem.
  • Z čeho může pramenit řeka, přinášející život, energii a podporu pro růst stromů podél koryta? Kde je ten skrytý zdroj? Z čeho vychází? A jak jej očistit od králových emocí?
  • Co právě v mém příběhu může reprezentovat ona zlatá rybka? Co potřebuju právě teď – zázrak splněného přání, pečenou rybu přímo pod nos nebo se naučit chytat ryby a zajistit si průběžný přísun?
  • Případně jiná myšlenková větev – co mě aktuálně vysává a připravuje o sílu (jsem-li oním králem na trůnu)? Co mě připravuje o moc, nutí mě být ve špinavém roztrhaném oblečení a smutně koukat, jak to jinde kvete?
  • Jak moc ovlivňuje mé podnikání to, jak se aktuálně cítím? Kde vnímám spojené nádoby (např. potřeba většího příjmu ruku v ruce s negativními myšlenkami, které k nám „nepustí“ nové klienty a tím se roztáčí spirála)

Nepochybuji o tom, že každý z vás na tomto obrázku uvidí ještě něco jiného, možná jej bude interpretovat zcela odlišně od mého vidění. S každým obvykle rezonuje to jeho, co právě řeší.

Podobným způsobem si můžete pohrát s jakýmkoli obrázkem (nejen z karet Dixit). To co ve vás zazvoní, bude pravděpodobně správné vodítko a červená nit k rozmotání klubka problému.

 

Karty Points Of You®

V sadách terapeutických karet Points Of You® najdete různé fotografie – zátiší, různá místa, předměty, jídlo, detaily, struktury. Samostatnou řadou jsou karty Faces – černobílé fotografie tváří a lidí různého věku a národnosti.

Pro tento příklad jsem zvolila fotografii s deštníky, případně si vyberte jakoukoli jinou libovolnou fotografii, která vám přijde pod ruku (zajímavé snímky najdete na Unsplash.com).

Prozkoumat můžete např. tyhle aspekty:

  • Jaký mám z fotografie celkový pocit? Jaká nálada z ní vyzařuje?
  • Co zde vidím na první pohled?
  • Jaký detail mě zaujal a proč?
  • Proč jsem si vybrala právě tento snímek?
  • Jaký příběh se zde odehrává?
  • Co se stalo předtím, než fotograf stiskl spoušť?
  • Co na fotografii chybí?
  • Co se mnou nejvíc rezonuje a proč? Co mi to připomíná?
  • Co mě na fotografii štve?
  • Je zde nějaká souvislost s tím, co právě teď řeším? Vidím zde nějaký klíč?
  • Potřebuji na snímku něco změnit, odstranit, přidat? Co a proč?
K fotce deštníků mě napadá např. tohle:

🧩 lidé, kteří jsou na ní v páru, jsou barevní, působí veseleji než solitéry pod černými deštníky – ve dvou se to lépe táhne – spojit se s kamarádkou, byznys parťačkou, najít si k sobě fajn kolegy

🧩 pár, který je bez deštníku a je vystaven nepřízni počasí, přesto působí příjemně, sounáležitost, pevné objetí, svět sám pro sebe – každá nepřízeň osudu se dá lépe překonat, když na to člověk není sám – koho mám ve své blízkosti, o koho se (ne)můžu opřít, když potřebuji?

🧩 osoby stojící pod černým deštníkem v tmavém oblečení jsou snadno zaměnitelné, kdežto barevné postavy jdou snadno odlišit a lépe si je zapamatuji – nebát se vystoupit z davu, svítit, aby mě klienti viděli, měla bych být dobře rozeznatelná a nebát se odlišnosti – autenticita….

Jistě zde objevíte i opačný pohled na věc a mnohé další, co tu nebylo zmíněno. A bude-li to pro někoho laskavým pošťouchnutím, jedině dobře.

Fotografie tváří z POY sady Faces často používám v rámci své metodiky Podnikání jako živá bytost.

Vyberte si v libovolné fotobance fotku osoby, která by mohla představovat váš byznys. Zodpovězte si např. tyto otázky:
  • Jak se cítí dlouhodobě a jak je jí právě v tuto chvíli?
  • Je zdravá, nemocná, veselá, smutná?
  • Jakou má energii?
  • Je to dospělá osoba, nebo spíš ještě ve vývinu?
  • Co by právě teď potřebovala?
  • Co na fotce chybí nebo přebývá?

Fotografie obecně

Co vám říká vaše fotografie na webu, ilustrační fotky nebo fotky v příspěvcích na sítích?

Před časem jsem na blog Jany Neuwerthové napsala článek o proměnách introverta. Chvíle, kdy beru do ruky kytaru, obklopena přáteli (= v bezpečném prostředí), stává se ze mě někdo jiný – vůdčí osobnost, bavící celou společnost a udávající tempo a atmosféru večera. Další den nemám problém zalézt do kouta a být cíleně neviděna a neslyšena. Dva rozdílné světy, které kupodivu dobře fungují jako celek. Ne každý ale uvidí obě strany.

Fotografie, kterou jsem si k tomuto článku vybrala, nám skvěle poslouží jako tréninkový materiál.

Na této fotce vidím uvolněnou, jásající ženu v živé energii, která silně kontrastuje s prostředím – široko daleko ani živáčka, pusté pole beze svědků její euforie. Možná se tak odvázala právě proto, že ji nikdo nevidí. Možná je za tím ještě jiný příběh.

Většina fotek skrývá víc než jeden příběh. Obvykle si jej nevšimneme hned – třeba v POY si často lidé volí fotografii děvčete s nádhernou květinovou čelenkou, celek působí ladně, vznešeně a klidně. Při pohledu do jejích očí ale vidíme smutek, možná bolest, osamění. Na nosíku má šmouhu a vlastně vůbec nepůsobí uvolněně. Je tu velký rozpor mezi vnějším a vnitřním světem.

 

Projděte si fotografie, které máte uložené v telefonu, na profilu nebo je používáte na svých webech.

  • Jaké příběhy jsou tu vystaveny světu na očích? A co se odehrává v zákulisí?
  • Kým byste mohli být a jaký život žít, kdybyste byli postavou na této fotce?
  • Jaké emoce a vzpomínky ve vás tato fotka vyvolává?
  • Proč jste si vybrali právě tento snímek?

Napište mi, jaké příběhy zde vašima očima ožívají. Co všechno jste vyčetli ze svých fotografií na profilu a na webech?

 

Rada na závěr – zacházejte s výše uvedenými informacemi s rozmyslem.
Účelem není rozvrtat sami sebe, ale objevit vodítko, nosnou zeď, na které můžete dál stavět.

Nejste-li si jistí, pojďme si krátce zavolat – ráda vás nasměruji ke vhodnému řešení vaší situace.

Zaujaly vás uvedené techniky? Stáhněte si PDF se stručným shrnutím výše uvedených tipů. 

Napadlo vás něco k příběhu? 

napište mi

Nebo se přihlaste k odběru novinek